Sunday, August 14, 2011

Tony Blair Jadikan Al-Quran Sumber Rujukan

Masih ingat lagi anda kepada Tony Blair? Tony Blair merupakan bekas Perdana Menteri Britain yang sememangnya terkenal dengan pendirian  tegasnya untuk tidak berbicara mengenai agama. Bagaimanapun, dalam satu wawancara dengan majalah Observer, dia tidak mampu untukmenyembunyikan bahawa Al-Quran kitab pegangan umat Islam itu hakikatnyamenjadi sumber rujukannya setiap hari.

Malah Tony Blair juga mengakui kitab tersebut yakni Al-Quran penuh dengan sumber informasi serta melaluinya juga dia mengetahui sebahagian  daripada fenomena yang berlaku di dunia. Blair turut mengakui, pengetahuan agama yang dipelajari dapat membantuna menjalankan tugas sebagai utusan Asia Barat untuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Amerika Syarikat (AS), Kesatuan Eropah (EU) dan Rusia lebih-lebih lagi bertujuan membantu keamanan antara Palestin dan Israel. Blair juga pernah memuji Islam sebagai sebuah agama yang indah dan Nabi Muhammad S.A.W sebagai penggerak dunia bertamadun.

Namun apa yang menyedihkan walaupun ada sesetengah orang bukan Islam mempercayai Al-Quran namun ada juga sesetengah umat Islam pada hari ini yang dipaparkan berita tentang terpesong akidahnya dan menjadi murtad.Semoga mereka-mereka yang telah tersesat hidupnya ini diberi hidayah semula oleh Allah,begitu juga dengan orang bukan Islam yang mempercai Al-Quran ini juga akan mendapat hidayahNya. Kita pula yang memrpcayai Al-Quran  mestilah berdoa dikekalkan keimanan kepada-Nya dan menambah segala amal kebaikkan dengan mengamalkan "amar makruh nahi mungkar". Amin...:-)

Tony Blair bekas Perdana Menteri Britain

No comments:

Post a Comment